Sebzelerdeki Reçeteler

0 yorum










içinde KARBONHİDRAT bulunan sebzeler

KARBONHİDRATLAR

Bazı sebzelerde kalori veren maddelerin esasını karbonhidratlar oluşturmaktadır.Kitin,selüloz ve hemiselüloz gibi maddeler karbonhidrat içeren fakat az veya hiç sindirilemeyen maddelerdir.Buna karşın glikoz,nişasta dekstrin,pektin gibi karbonhidratlar az veya çok sindirilebilmektedir.Bu maddelerden en önemlisi nişasta olup kök,yumru gibi depo organları bulunan sebzelerde önem kazanmaktadır.Karbonhidrat bakımından zengin olan maddeler içerisinde havuç,alabaş,kök maydanozu,turp,kök kerevizi,tatlı patates,yer elması,soğan,sarımsak sayılabilir




sebzelerin içerdikleri MİNERAL MADDELER ve yararları

MİNERAL MADDELER

Sebzeler demir,kalsiyum, fosfor,magnezyum,potasyum,sodyum,kükürt,silis,iyot ,arsenik, ve bakır gibi çeşitli madeni maddeler içerir.Mineral maddeler yapısal maddeler olduğundan organ ve organel oluşumu yanında bunların fonksiyonlarının düzenlenmesinde ve dayanıklık mekanizmasının oluşumunda katkı sağlarlar.Bu maddeler;

-Vücut iskeletinin yapı taşı olarak sağlamlığını sağlar.

-Vücut su konsantrasyonunu,osmatik basıncını ayarlar.Ayrıca hemoglobin,ferment ve hormonların yapısında ve bunların vücut tarafından yapılmasında ve kullanılmasında rol oynarlar.

a)DEMİR; Alyuvarların yapılmasında kullanılır,azlığında kansızlık,zafiyet,gelişme bozuklukları meydana getirir.Vücudun kanser ve vereme karşı direnci azalır.Demirin fazla bulunduğu sebzeler içerisinde fasulye,bezelye,lahana,soğan,pırasa,marul havuç ve tere önemlileridir.

b)FOSFOR; Kemiklerin yapımında kullanılır.Sindirim sisteminin ve beynin esas maddesidir.Kan hücreleri için önemlidir.Azlığında sinir hastalıkları,zafiyet,tüberküloz ve kansızlık meydana getirir.Daha çok marul,soğan,ıspanak,fasülye,bezelye,sarımsak,pıras a,domates,lahana ve hıyarda bol miktarda bulunmaktadır.




c)KALSİYUM; Kemiklerin esas yapı maddesini teşkil eder.Gelişme döneminde,orta ve yaşlı insanların vücutlarının onarımında önemlidir.Noksanlığında kanser,verem,apse ve iltihaplar,adenit ve gut hastalıkları ortaya çıkar.Fazla bulunduğu sebzeler arasında fasulye,bezelye soğan,marul,pırasa,havuç,lahana,patates,ıspanak,şa lgam ve çilek sayılabilir.

d)MAĞNEZYUM; Kemiklerin yapımında rol oynar,hazmı kolaylaştırır,mide ve bağırsak faaliyetini artırır.Azlığında kanser,verem,şeker ve sinir hastalıkları meydana gelir.Havuç,patates,pancar,ıspanakta bol miktarda bulunur.

e)POTASYUM; Kanın yapımında kullanılır, alkali olmasını sağlar ve kalbin çalışma düzenini kuvvetlendirir.Böbrekleri çalıştırır.Fasulye,bezelye,ıspanak,lahana,pırasa,m arul,kıvırcık,baş salata,havuç ve soğanda bulunur.




f)SODYUM; Mide rahatsızlığını önler,bağırsakları çalıştırır.Fasulye,kıvırcık,marul,havuç,pırasa,soğ an ve lahanada bulunur.

g)SİLİS; Damarların yapısında kullanılarak sağlamlığı sağlar,kemiklerin oluşmasında kullanılır,damar sertliği romatizma,deri ve saçların sağlıklı kalıp korunması bol silis alınması ile olur.Lahana,karnabahar,sarımsak,bezelye ve fasulyede bulunur.

h)İYOT; Tiroid bezinin çalışmasında gerekli bir maddedir.Şişmanlığı önler,bronşit,verem,romatizma ve bazı deri hastalıklarına karşı vücudu korur.Domates,fasulye,soğan,ıspanak,sarımsak,tere, şalgam,lahana,havuç ve turpta bulunur.




VİTAMİNLER

Sağlık olarak kabul edilen sebzelerin her biri çeşitli vitaminleri içermekte ve sadece bu özellikleri nedeniyle önemleri artmaktadır.Bir çok vitamini insan vücudu sentezleyemediği için bunların dışarıdan alınması gerekmektedir.Bu nedenle sebzeler içerdikleri A(Karoten),B,B1(thiamine),B2(Riboflavin),B6(Niasin ),B12,PP,H,C,E,K vitaminleri yönünden çok önemlidir.Sebzeler D vitaminince fakir sayılmaktadırlar.

a) A VİTAMİNİ;Havuç,salata ve marul,ıspanak,pazı,tere,brüksel lahanası,beyaz baş lahana,domates ve yeşil biberde bol

miktarda bulunmaktadır.A vitamini azlığı,kemiklerin sağlam olmamasına,görmenin azalmasına,cildin kurumasına,saçların dökülmesine,tansiyon yükselmesine neden olur.A vitamini oksijenle temas edince hemen bozulur.Bir insan günde 5000 I.B(1 I.U=0.0002 mg) A vitamini almalıdır.

b) B2 VİTAMİNİ;Ispanak,lahana,domates ve bezelyede bulunmaktadır.Noksanlığında sinir bozukluğu,kulak çınlaması,kulak ağrısı,kalp çarpması,tansiyon düşmesi,peklik,nevralji meydana gelir.Vücutta madde alış-veriş düzeni bozulur,sindirim anında nişastalı ve şekerli gıdaların sindirimi güçleşir ve vücutta kullanılması azalır. Bir insana günde 1.5 mg B2 vitamini gereklidir.

c) B6 VİTAMİNİ;Lahana ve ıspanakta bol miktarda bulunur.Kanın oksijen taşınmasında,midenin çalışmasında,kanın alyuvarlarının korunmasında,sinir sisteminin normal çalışmasında,Bellagra hastalığının tedavisinde kullanılır.Bir insan günde 15 mg almalıdır. B6 vitamini, bütün sebzelerde az veya çok bulunur.Azlığında kansızlık,sinir yıpranması,kalp zayıflamasına neden olur.




d) C VİTAMİNİ;İnsan vücudu tarafından sentezlenemediği ve fazlası insan vücudunda depolanamadığı için mutlaka düzenli alınması gereken vitaminlerdendir.Lahana,karnabahar,yeşil soğan,ıspanak,marul,domates,taze yeşil fasulye,yeşil biberde bol miktarda bulunur.Azlığında saç dökülmesi,halsizlik,dirençsizlik,diş kanamaları,skorpit,tansiyon yükselmesi meydana gelir.Bir insan günde 10-15 mg C vitamini almalıdır.

e) E VİTAMİNİ;Marul,su teresi ve patateste bol miktarda bulunur.Üreme sistemi için etkisi büyüktür,ayrıca yaşlılığın geciktirilmesi yeni hücre ve dolayısıyla dokuların yapımında görevi vardır.Yetersizliğinde kısırlığa neden olur,erkeklerde cinsel güç azalır,sinir ve adale kasılmaları başlar.

f) D VİTAMİNİ;Sebzeler D vitaminince fakir olmalarına rağmen,beyaz baş lahana,taze bezelye,yeşil biber,patates,ıspanak,domates ve turp diğer sebzelere nazaran daha fazla D vitamini içerirler.

g) K VİTAMİNİ;Ispanak,lahana,karnabahar,havuç,patates ve domateste bolca bulunur.Kanın pıhtılaşmasını sağlar,azlığında kanamalar meydana gelir, özellikle dil,burun,mide ve bağırsaktaki kılcal damarlar çatlar ve kan durdurulamaz.

h) H VİTAMİNİ;Bazı sebzelerde bulunur.Azlığında deri hastalıkları meydana gelir.Yağların sindirilmesine yardım eder.

ı) PP VİTAMİNİ;Lahana,ıspanak,marul,kıvırcık ve yeşil biberde bulunur.Damarların sağlam,esnek olmasını ve kanamanın durmasını sağlar.


D vitamini sağlıklı diş, kemik ve kıkırdak doku gelişimi için gereklidir.D vitamini ince bağırsakta kalsiyum ve fosfor emilimini artırarak diş ve kemiklerin sağlıklı olmasını sağlar.

D vitamini eksikliğinde çeşitli rahatsızlıklar ortaya çıkar.Yeterli D vitamini almayan çocuklar raşitizm riski altındadır.

D vitamini yetersizliğinde yetişkenlerde raştizm hastalığına benzeyen,kemik yumuşaması(osteomalazi) veya osteoporoz(kemik dokusunda anormal boşlukların oluşması)hastalıkları görülebilir.

D vitamini sinir sistemini düzenler,uykusuzluğun tedavisinde yardımcıdır.

D vitamini eksikliği tip 1 diyabete,kas ve kemik ağrısına, hatta kansere neden olabilir.

D vitaminin 2 türü vardır:ergokalsiferol,süt,ringa balığı,uskumru,ton balığı,somon balığı,sardalya,yumurta ve tahıllarda bulunur.Kolekalsiferol,vücut güneş ışığıyla temas ettiğinde üretilir.

D vitamini yağda çözünür.Bu fazla alınan D vitamininin dokularda depolanacağı anlamına gelir.Uzun süre,yüksek tozda alınması böbreklere ve kalp-damar sistemine zarar verebilir.Diğer yağda çözünen vitaminler gibi D vitamini toksik olabilir.Aşırı doz D vitamini, mide bulantısı,halsizlik,kabızlık,kalp çarpıntısı,kilo kaybı,alınganlık gibi belirtiler gösterir.

Güneş ışığı D vitaminin en iyi kaynağıdır çünki toksik etkisi yoktur.Günde 10 dakika ellerinizin ve yüzünüzün güneş ışığına maruz kalması günlük D vitamini ihtiyacınızın karşılanması için yeterlidir.

İhtiyacımız kadar D vitaminini direk güneşten almak o kadar kolay değil.Kuzey yarımkürede yaşayan insanlar kış ayları boyunca yereri kadar D vitaminini direk güneşten alamayabilirler.Camdan veya duvardan geçerek gelen güneş ışığı da yeterli D vitaminini ssağlamaz.

Güneş ışığının zararlarından korunmak için takılan güneş gözlükleri de d vitamini alımını engeller.Cilt kanseri veya ciltte kırşıklıklara sebep olabileceği gibi nedenlerle güneş ışığından uzak durmanız gerekiyorsa D vitaminini diyetinize D vitamini kaynaklarını eklemek sizin için daha iyi olabilir.En iyi D vitamini kaynağı süttür.Ya da D vitamini takviyesi alabilirsiniz.

Günlük tavsiye edilen D vitamini miktarı 18 yaş altı için 800,19-22 yaş arası için 600,23 yaşından büyükler için 400 ünitedir.Sağlıklı bebekler 3 ay yetecek kadar D vitaminiyle beraber doğarlar.

D vitamini takviyeleri rasgele alınmamalı.1.800 üniteden fazlası çocuklarda gelişmeyi durdurabilir.Aşırı doz D vitamini komaya hatta ölüme neden olabilir.




kemiklerin gelişmesi için hangi vitamin gerekir

D Vitamini

D vitamini sağlıklı diş, kemik ve kıkırdak doku gelişimi için gereklidir.D vitamini ince bağırsakta kalsiyum ve fosfor emilimini artırarak diş ve kemiklerin sağlıklı olmasını sağlar.

D vitamini eksikliğinde çeşitli rahatsızlıklar ortaya çıkar.Yeterli D vitamini almayan çocuklar raşitizm riski altındadır.

D vitamini yetersizliğinde yetişkenlerde raştizm hastalığına benzeyen,kemik yumuşaması(osteomalazi) veya osteoporoz(kemik dokusunda anormal boşlukların oluşması)hastalıkları görülebilir.

D vitamini sinir sistemini düzenler,uykusuzluğun tedavisinde yardımcıdır.

D vitamini eksikliği tip 1 diyabete,kas ve kemik ağrısına, hatta kansere neden olabilir.

D vitaminin 2 türü vardır:ergokalsiferol,süt,ringa balığı,uskumru,ton balığı,somon balığı,sardalya,yumurta ve tahıllarda bulunur.Kolekalsiferol,vücut güneş ışığıyla temas ettiğinde üretilir.

D vitamini yağda çözünür.Bu fazla alınan D vitamininin dokularda depolanacağı anlamına gelir.Uzun süre,yüksek tozda alınması böbreklere ve kalp-damar sistemine zarar verebilir.Diğer yağda çözünen vitaminler gibi D vitamini toksik olabilir.Aşırı doz D vitamini, mide bulantısı,halsizlik,kabızlık,kalp çarpıntısı,kilo kaybı,alınganlık gibi belirtiler gösterir.

Güneş ışığı D vitaminin en iyi kaynağıdır çünki toksik etkisi yoktur.Günde 10 dakika ellerinizin ve yüzünüzün güneş ışığına maruz kalması günlük D vitamini ihtiyacınızın karşılanması için yeterlidir.

İhtiyacımız kadar D vitaminini direk güneşten almak o kadar kolay değil.Kuzey yarımkürede yaşayan insanlar kış ayları boyunca yereri kadar D vitaminini direk güneşten alamayabilirler.Camdan veya duvardan geçerek gelen güneş ışığı da yeterli D vitaminini ssağlamaz.

Güneş ışığının zararlarından korunmak için takılan güneş gözlükleri de d vitamini alımını engeller.Cilt kanseri veya ciltte kırşıklıklara sebep olabileceği gibi nedenlerle güneş ışığından uzak durmanız gerekiyorsa D vitaminini diyetinize D vitamini kaynaklarını eklemek sizin için daha iyi olabilir.En iyi D vitamini kaynağı süttür.Ya da D vitamini takviyesi alabilirsiniz.

Günlük tavsiye edilen D vitamini miktarı 18 yaş altı için 800,19-22 yaş arası için 600,23 yaşından büyükler için 400 ünitedir.Sağlıklı bebekler 3 ay yetecek kadar D vitaminiyle beraber doğarlar.

D vitamini takviyeleri rasgele alınmamalı.1.800 üniteden fazlası çocuklarda gelişmeyi durdurabilir.Aşırı doz D vitamini komaya hatta ölüme neden olabilir.

kemiklerin gelişmesi için hangi vitamin gerekir

D Vitamini

D vitamini sağlıklı diş, kemik ve kıkırdak doku gelişimi için gereklidir.D vitamini ince bağırsakta kalsiyum ve fosfor emilimini artırarak diş ve kemiklerin sağlıklı olmasını sağlar.

D vitamini eksikliğinde çeşitli rahatsızlıklar ortaya çıkar.Yeterli D vitamini almayan çocuklar raşitizm riski altındadır.

D vitamini yetersizliğinde yetişkenlerde raştizm hastalığına benzeyen,kemik yumuşaması(osteomalazi) veya osteoporoz(kemik dokusunda anormal boşlukların oluşması)hastalıkları görülebilir.

D vitamini sinir sistemini düzenler,uykusuzluğun tedavisinde yardımcıdır.

D vitamini eksikliği tip 1 diyabete,kas ve kemik ağrısına, hatta kansere neden olabilir.

D vitaminin 2 türü vardır:ergokalsiferol,süt,ringa balığı,uskumru,ton balığı,somon balığı,sardalya,yumurta ve tahıllarda bulunur.Kolekalsiferol,vücut güneş ışığıyla temas ettiğinde üretilir.

D vitamini yağda çözünür.Bu fazla alınan D vitamininin dokularda depolanacağı anlamına gelir.Uzun süre,yüksek tozda alınması böbreklere ve kalp-damar sistemine zarar verebilir.Diğer yağda çözünen vitaminler gibi D vitamini toksik olabilir.Aşırı doz D vitamini, mide bulantısı,halsizlik,kabızlık,kalp çarpıntısı,kilo kaybı,alınganlık gibi belirtiler gösterir.

Güneş ışığı D vitaminin en iyi kaynağıdır çünki toksik etkisi yoktur.Günde 10 dakika ellerinizin ve yüzünüzün güneş ışığına maruz kalması günlük D vitamini ihtiyacınızın karşılanması için yeterlidir.

İhtiyacımız kadar D vitaminini direk güneşten almak o kadar kolay değil.Kuzey yarımkürede yaşayan insanlar kış ayları boyunca yereri kadar D vitaminini direk güneşten alamayabilirler.Camdan veya duvardan geçerek gelen güneş ışığı da yeterli D vitaminini ssağlamaz.

Güneş ışığının zararlarından korunmak için takılan güneş gözlükleri de d vitamini alımını engeller.Cilt kanseri veya ciltte kırşıklıklara sebep olabileceği gibi nedenlerle güneş ışığından uzak durmanız gerekiyorsa D vitaminini diyetinize D vitamini kaynaklarını eklemek sizin için daha iyi olabilir.En iyi D vitamini kaynağı süttür.Ya da D vitamini takviyesi alabilirsiniz.

Günlük tavsiye edilen D vitamini miktarı 18 yaş altı için 800,19-22 yaş arası için 600,23 yaşından büyükler için 400 ünitedir.Sağlıklı bebekler 3 ay yetecek kadar D vitaminiyle beraber doğarlar.

D vitamini takviyeleri rasgele alınmamalı.1.800 üniteden fazlası çocuklarda gelişmeyi durdurabilir.Aşırı doz D vitamini komaya hatta ölüme neden olabilir.







havuçta hangi vitaminler var




HAVUÇ: Bol miktarda A vitamini barındıran Havuç B, C, D ve E vitaminleri açısından da oldukça zengindir. Ayrıca karoten, şeker ve fosfor ihtiva eder.

Havucun Faydaları: Bağırsakları çalıştırarak sindirime yardımcı olur. İdrar ve gaz söktürücüdür. Kabızlığı giderir, ishali keser. Bağırsak iltihaplarını ve böbrek ağrılarını giderir. Bağırsak kurtlarını düşürmeye yardımcı olur. Vücuda, kalbe ve gözlere kuvvet verir. Cinsel gücü arttırır. Bitkinliğe ve Kansızlığa iyi gelir. Astım, bronşit gibi solunum yolu hastalıklarına ve öksürüğe karşı faydalıdır. Kansere karşı koruyucudur. Kandaki kolesterol oranını düşüren Havuç, kalp hastalıkları ve damar sertliğine faydalıdır. Kalp krizi ve felç riskini azaltır. Vücuttaki zararlı maddeleri uzaklaştırmaya yardımcı olarak kanı temizler. Cilde tazelik ve canlılık verir. Cilt hastalıklarına karşı yararlıdır. Romatizma ve gut hastalığına iyi gelir. Diş etlerini güçlendirir.

Havuç Nasıl Kullanılır? Havucun kökü, yaprakları ve tohumları kullanılır. Ayrıca havuçun suyu ve turşusu da tüketilir. Kurutulmuş tohumları kaynatılarak yapılan çay iştah açar ve anne sütünü arttırır. Havuç tohumu, ayrıca aybaşı kanamalarına da iyi gelir. Rendelenmiş havuca limon suyu katılarak hazırlanan maske özellikle yağlı ciltlere çok faydalıdır. Havuç suyu mide ve bağırsak hastalıklarına da faydalıdır